De kans is groot dat je het begrip steeds vaker voorbij hebt zijn komen, de Sustainable Development Goals (SDG’s). Deze SDG's zijn 17 duurzame ontwikkelingsdoelen opgesteld door de VN. Het doel van de SDG's is het bestrijden van armoede, ongelijkheid en onrecht en klimaatverandering aan te pakken tegen 2030. Maar wat is nou precies het belang voor jouw organisatie om te beginnen met het werken aan de SDG's? Wij leggen u het graag uit. 

Creëren van waarde voor personeel 
Een cruciale factor wanneer bedrijven werken aan de SDG's is de toename is positiviteit aan de ‘purpose’ van een bedrijf. Wanneer een organisatie actief bezig is met de SDG's, werkt een organisatie niet alleen voor de eigen winst, ook is het bezig met het werken aan een betere wereld. Naast het feit dat dit de organisatie een positief imago bezorgt, heeft dit ook een positieve invloed op de werknemers van een organisatie. De werknemers zullen namelijk het gevoel hebben dat ze zich niet alleen hoeven te focussen op het behalen van resultaat maar ook het werken aan een gemeenschappelijk gedeeld doel, het verbeteren van de wereld. Daarnaast kan een bedrijf via de SDG's werknemers meer betrekken en motiveren om onderzoek te doen naar nieuwe kansen op nieuwe markten met het hanteren van de nieuwe en duurzame visie.

Imago 
Het werken aan de SDG's betekent werken aan een betere, eerlijke en schonere wereld. Naast dat dit het persooneel extra zal motiveren, krijgt een bedrijf ook een positieve uitstraling naar de buitenwereld toe. SDG's worden dan ook gezien als de nieuwe taal op het gebied van duurzame resultaten. Steeds meer instanties nemen de SDG's mee in hun beleid. Dit gebeurt bijvoorbeeld veel bij gemeentes en scholen. De bekendheid van de SDG's neemt hierdoor sterk toe. Een gevolg hiervan is dat 71% van de Nederlandse bedrijven wil gaan beginnen met werken aan de SDG's. Het is zelfs zo dat er veel organisaties zijn die de SDG's in duurzame jaarverslagen verwerken. Maar waarom zijn de SDG's momenteel zo'n hot item? Door naar buiten te brengen dat jouw organisatie werkt aan de SDG's, laat jouw organisatie zien vooruitstrevend is en zich bezighoudt met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Werken aan de SDG's levert jouw bedrijf dus een positef imago op. Dit blijkt ook uit de volgende feiten:

  • MVO maakt klanten loyaler. Het effect van werken aan duurzaamheid vanuit innovatieve organisaties levert een 12 procent hogere klantloyaliteit op.
  • Per 2020 bestaat de helft van de bevolking uit millenials. 44% van deze millenials wenst niet te werken voor een bedrijf wat niks doet aan MVO. 
  • ‘Betekenisvolle’ bedrijven doen het gemiddeld 133% beter dan de rest van de markt.
  • Uit onderzoek blijkt dat 66 procent van de jongeren bij hun keuze voor een werkgever voor een groot deel rekening houdt met de betekenisgeving van een bedrijf.

Wetgeving 
Naast het feit dat het imago aanzienlijker positiever zal worden, zijn er ook steeds meer bedrijven die ervoor kiezen om te werken aan de SDG's om in te spelen op (toekomstige) wetgeving. In steeds meer aanbestedingsaanvragen wordet er verwacht dat de aanbestedende partij invulling kan geven aan één of meerdere SDG's. Door de SDG’s binnen jouw bedrijf door te voeren en je dit op een effectieve manier weet te communiceren naar de buitenwereld, kan een aanbestedende partij profiteren van een extra concurrentievoordeel.

Zelf beginnen met SDG's? 
Wil jij net als de vele andere bedrijven beginnen met werken aan de SDG's? Wij helpen u maar al te graag in de juiste richting op het gebied van duurzaamheid, MVO en circulariteit.

Delen

KBL Centrum Circulair Schoonmaken

Berenkoog 53B
1822 BN Alkmaar
Noord-Holland

Volg ons

  • facebookicon
  • instagramicon
  • linkedinicon      
Sluiten

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goed vindt.

Meer weten